Jaką witaminę C wybrać dla dzieci? - Mamo! Co dzis jemy?

🚚 Darmowa dostawa za zakupy powyżej 250 zł

Witamina C dla dzieci – jaką wybrać, dlaczego jest tak ważna i jakie ma właściwości?

Najlepsza naturalna witamina C dla dzieci i całej rodziny

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Czym jest witamina C?
  • Ile powinniśmy przyjmować witaminy C?
  • Witamina C dla dzieci - jaką wybrać? Moje polecenie.
  • Jaką rolę witamina C pełni w organizmie i dlaczego jest tak dla nas ważna?

Czym jest witamina C?

Witamina C jest niezbędna do funkcjonowania organizmu i pełni w nim ważne role. Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, co oznacza, że organizm nie gromadzi jej zapasów, a wydala ją z moczem. Jest nietrwała, wrażliwa na światło, tlen czy działanie wysokich temperatur. Może się to przyczynić do tego, że nie spożywać jej odpowiednią ilość, aby zaspokoić zapotrzebowanie naszego organizmu, które jest zmienne. Więcej witaminy C będziemy potrzebowali na przykład podczas choroby czy dużego stresu. 

Niestety nie produkujemy jej sami, tylko musimy dostarczać ją każdego dnia z zewnątrz wraz w pożywieniem.

Ile witaminy C powinniśmy przyjmować?

Ilość witaminy C jaką powinniśmy przyjmować jest zmienna i zależna od wielu czynników. Jedne grupy osób będą potrzebować jej znacznie więcej niż inne, a także w zależności od naszego aktualnego stanu możemy potrzebować jej więcej niż normalnie. 

Od czego, więc zależy nasze zapotrzebowanie na tę witaminę?

  • od naszej masy ciała,
  • od wieku i płci,
  • zapotrzebowanie wzrasta między innymi wtedy, kiedy jesteśmy w ciąży, karmimy piersią, jesteśmy narażeni na duży stres lub duży wysiłek fizyczny, u palaczy, przy stanach zapalnych i infekcjach, u osób spożywających większe ilości alkoholu.

Dzienne zalecane spożycie witaminy C wynosi:

  • 1-3 rok życia: 30 mg na dobę,
  • 4-12 lat: 40 mg na dobę,
  • 13-18 lat dziewczyny: 55 mg na dobę,
  • 13-18 lat chłopcy: 65 mg na dobę,
  • od 19 roku życia, kobiety: 60 mg na dobę,
  • od 19 roku życia mężczyźni: 75 mg na dobę.

Dawki zalecanego dziennego spożycia są wyliczane tak, aby uniknąć niedoboru, dlatego najlepiej zapotrzebowanie dobierać indywidualnie do osoby i jej aktualnego stanu zdrowia, a jak pisałam powyżej, widać, że tych zmiennych jest dużo. Niektóre źródła podają, że dawka powinna być dwukrotnie wyższa niż zalecana.

Witamina C w dawkach powyżej 60 mg na dobę zostaje wydalana z moczem, jednakże spożycie 250-400 mg na dzień jest wymagane, aby wysycić krwinki.

Dodatkową suplementację na pewno warto włączyć kiedy jesteśmy w grupie zwiększonego zapotrzebowania, o którym pisałam powyżej, a także w miesiącach zimowych kiedy spożywamy dużo mniej produktów bogatych w witaminę C, a do tego więcej chorujemy. Warto także włączyć suplementację kiedy nasza dieta nie jest dobrze zbilansowana, jemy bardzo mało owoców i warzyw oraz prowadzimy niezdrowy styl życia. 

Witamina C dla dzieci - jaką wybrać? Moje polecenie.

Ostatnio testowałam witaminę C w postaci soku z róży firmy Polska Róża (link afiliacyjny do Allegro), którą mogę Wam z czystym sumieniem polecić! Witamina C idealna dla dzieci i całej rodziny.

Owoce róży są bardzo bogate w witaminę C, a oprócz tego, róża to bogactwo karotenoidów, likopenu, flawonoidów, witamin A, E, K, B1, B2, kwasu foliowego oraz składników mineralnych. W 100 ml soku po pasteryzacji firmy Polska Róża znajduje się 450 mg witaminy C, co regularnie jest badane. Ponadto również możemy tam  znaleźć ok. 420 mg potasu, 20 mg magnezu, 72 mg wapnia i 1 mg manganu.

W owocach róży znajduje się aż około 840 mg witaminy C w 100 gramach owoców podczas gdy w 100 gramach cytryny tylko 40-60 mg. 

Owocowa witamina C z firmy Polska róża to sok bezpośrednio tłoczony z owoców róży, zamknięty w ciemnej szklanej butelce, po to aby chronić wrażliwe składniki soku. Bez żadnych dodatków, czysty sok, a owoce są zbierane ręcznie i pochodzą z własnej, ekologicznej plantacji. 

U nas w domu witamina C w takiej formie zostaje na stałe. Będzie świetnym wsparciem w okresie jesienno-zimowym oraz w trakcie infekcji.

Rola witaminy C w organizmie. Dlaczego witamina C jest tak ważna?

Witamina C pełni ważne role w naszym organizmie i jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Jaką rolę spełnia?

  • Ułatwia przyswajanie żelaza. Jest to ważna rola jaką pełni witamina C, ponieważ żelazo jest słabo przyswajane z żywności (szczególnie roślinnej) co często powoduje jego niedostateczną ilość w organizmie. Warto zwrócić uwagę na żelazo w diecie przede wszystkim u kobiet ciężarnych, karmiących i u dzieci po 6 miesiącu życia. Do posiłków bogatych w żelazo warto, więc dodawać produkty bogate w witaminę C.
  • Wzmacnia odporność organizmu na infekcje, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.
  • Jest niezbędna do produkcji kolagenu, z którego to zbudowane są ścięgna, więzadła, kości i naczynia krwionośne. 
  • Wspomaga gojenie się ran oraz regenerację po zabiegach.
  • Pomaga zachować zdrowy wygląd skóry.
  • Wzmacnia dziąsła oraz zęby, a także zabija bakterie, które wywołują próchnicę zębów.
  • Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i funkcji psychologicznych, a także wpływa na syntezę niektórych neuroprzekaźników. Stabilizuje psychikę.
  • Przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Jak widać witamina C dla dzieci jak i dla dorosłych jest bardzo ważna, dlatego warto zadbać o jej regularną podaż.

Bibliografia:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_askorbinowy
Jak wzmocnić odporność, Iwona Wierzbicka
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBelazo#%C5%BBelazo_w_organizmie_ludzkim
https://polskaroza.pl/
https://mito-med.pl/artykul/suplementacja-witaminy-c-dawkowanie-dzienne-zapotrzebowanie
https://mito-med.pl/artykul/15-zalet-witaminy-c-popartych-naukowo
https://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,ile-witaminy-c-zazywac--by-poprawic-odpornosc--czy-pomaga-uchronic-sie-przed-covid-19---wyjasniamy-,artykul,72948669.html

Malwina Trzcińska

19.08.22

Zobacz także:

Pyszne risotto z dynią i kurczakiem

Pyszne risotto z dynią i kurczakiem

Jeśli szukasz pomysłów na wykorzystanie dyni, świetnie trafiłaś/eś! To przepyszne risotto z dynią i kurczakiem to super propozycja na obiad lub kolację dla całej rodziny.

Pyszne-i-zdrowie-babeczki-dla-niemowlaka-i-starszaka

Pyszne i proste babeczki dla niemowlaka jabłkowo-marchewkowe

Szukasz przepisu na pyszne i zdrowe babeczki dla niemowlaka lub starszaka? Sprawdź ten przepis! Proste i szybkie w wykonaniu babeczki dla całej rodz. Idealne na podwieczorek, śniadanie, w podróż czy przekąskę na spacer.

szakszuka przepis idealny

Szakszuka idealna

Nie masz pomysłu na śniadanie dla rodziny? Sprawdź koniecznie przepis na moją ulubioną szakszuke. Idealne proste, smaczne i zdrowe śniadanie, a także świetny pomysł na obiad!

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*
*

Zaobserwuj mnie na Instagramie!